Livet er fyldt med valg – private, personlige, professionelle. Nogle valg er i samme kategori, fordi du køber en service, som du har brug for. For eksempel bank, revisor, ejendomsmægler, tandlæge og forsikringsselskab. Især det med valg af forsikringsselskab kan måske virke lidt indviklet, men i virkeligheden kommer du langt med viden og sund fornuft. Læs med, og bliv klædt på, så du kan træffe det valg, der matcher dig og dine behov bedst.
Tip!
Du må tænke lidt frem
Mange af os tænker ikke så meget på vores forsikring, før vi får brug for den. Det er ikke underligt, for vi er jo typisk optaget af det, der sker her og nu. Men når det handler om at vælge forsikringsselskab, må du være på forkant!
Du hjælper dig selv ved at gøre dig nogle tanker om, hvilke skader du ønsker at være dækket for, hvilken hjælp du ønsker ved en skade og fra dit forsikringsselskab. Det kan variere fra selskab til selskab, og du vælger selv, hvem du vil samarbejde med.
Hvordan sammenligner du? | –> du indhenter tilbud |
Hvordan er kemien med forsikringsrådgiveren? | –> du tager en dialog og følger din mavefornemmelse |
Hvor meget service har du brug for? | –> du sætter ord på dine behov |
Hvad betyder etikken? | –> du gør dig klar på dine egne værdier |
Hvem er billigst, hvem er bedst? | –> du spørger rundt i netværket og tjekker test og tilfredshed på nettet |
Sådan finder du dit forsikringsselskab
Hvilken service har du brug for?
Nogle forsikringsselskaber fokuserer på online køb, chat og selvbetjening og andre på telefonisk rådgivning via deres kundeservice. Endelig er der også selskaber, hvor du kan lave et onlinemøde med din personlige forsikringsrådgiver, kontorassurandøren, som kan rådgive dig der. Det er et temperamentsspørgsmål. Nogle af os foretrækker den nemme dialog på computeren, mens andre prioriterer dialogen under fire øjne. Derfor har nogle selskaber også forsikringsbutikker, hvor du kan smutte forbi og holde møde med en forsikringsrådgiver.
Du skal gøre op med dig selv, hvilken service, rådgivning og kontakt, der er vigtigst for dig. Spørg derfor eksplicit ind til disse ting. Overvej eksempelvis, om det er vigtigt for dig, at dit forsikringsselskab proaktivt kontakter dig for at følge med i eventuelle forandringer i dit liv med det formål, at dine forsikringer hele tiden så vidt muligt matcher dig og dine behov.
Vil du eksempelvis gerne kunne ringe til dit forsikringsselskab, hvis du har spørgsmål til en eller anden form for dækning, kan du spørge ind til, hvor tilgængeligt selskabet er. Tjek også, om du bliver tilknyttet en fast forsikringsrådgiver, eller om du skal kontakte kundeservice, når du har brug for en afklaring. Har du et forsikringsselskab i forvejen og ønsker at skifte, kan du jo tage udgangspunkt i, hvordan du i forvejen bruger dit forsikringsselskab.
Forsikringsselskaber har forskellige dækningsniveauer
Du skal være opmærksom på, at dækningen på en forsikring kan variere fra selskab til selskab.
Som eksempel dækker en Indboforsikring de ejendele, som er en del af din og familiens normale udstyr i den private bolig. Eksempelvis dine møbler, elektronik og tøj. Dækningen gælder eksempelvis, hvis de bliver stjålet ved tyveri eller tricktyveri eller bliver beskadiget ved brand, hærværk, skybrud eller ved et færdselsuheld. Forsikringen dækker også tyveri af ejendele udenfor hjemmet.
Indboforsikringen dækker også det ansvar, du og dine familiemedlemmer har som privatperson, hvis du ved et uheld forvolder skade på andre personer eller ting.
Eksempler for forskellige dækningsniveuaer:
Sådan gør du:
Du kan bruge tid på at lave dit forarbejde bedst muligt. Opsøg viden og sæt dig ind i det, så godt som du kan. Du skal vide, at Indboforsikringer kan være svære at sammenligne, og derfor kan det være oplagt kun at gå efter prisen. Men pris er ikke alt og jo slet ikke, hvis dækninger mangler eller skadebehandlingen halter. Sæt dig derfor ind i, om en eventuel lav pris kan være en indikator for, at forsikringsdækningen er begrænset. Med den konsekvens at du kun vil være dækket ved bestemte skader. Sæt ord på din tvivl og spørg ind til dækningen, så du forstår, hvad du får for prisen.
Hvilken skadebehandling har du brug for?
Det er måske først, når du står midt i en lidt svær situation, at du erfarer konsekvenserne af dit valg. I virkeligheden har du måske brug for at være på forkant og altså på forhånd have tænkt nogle forskellige situationer igennem. Spørg eksempelvis ind til, hvordan forsikringsselskabet forholder sig, når uheldet er ude, og du står i en skadesituation. Får du en personlig rådgiver, så du slipper for at forklare skaden flere gange? Har du frit valg af værksted og håndværkere, så du selv kan vælge? Kan du få din iPhone repareret lokalt, eller skal du undvære den i flere dage, fordi den skal sendes ind til bestemte reparatører? Kan du selv vælge din nye postkasse i dit lokale byggemarked, eller skal du købe den via Scalepoint, som mange forsikringsselskaber samarbejder med?
Lav en liste med dine spørgsmål og overvejelser, og forbered dig på denne måde til en samtale med flere forsikringsselskaber. Tjek også forsikringsselskabernes placering på Trustpilot og kundernes anmeldelser. Det kan samlet set være med til at give dig et overblik over forskellige forsikringsselskabers serviceniveauer.
Hvordan forholder du dig til ejerformer?
Du kan godt tillade dig at have nogle forventninger til dit forsikringsselskab, eftersom danske forsikringskunder går for at være nogle af de mest tilfredse her i Norden. Som ekstra bonus kan du oven i købet vælge det selskab, som bedst matcher dine egne værdier.
I Danmark findes der både aktionærejede, børsnoterede forsikringsselskaber og kundeejede forsikringsselskaber – de såkaldte gensidige forsikringsselskaber.
I forsikringsselskaber, der fungerer som aktieselskaber, har aktionærerne ejerskabet, og de ønsker typisk et bestemt afkast af deres investering. Forsikringspræmien, som du som kunde betaler, skal derfor både dække den pågældende risiko og et udbytte til aktionærerne. Disse selskaber er ofte internationale og findes derfor også udenfor Danmarks grænser.
I Danmark findes der historisk set også mange små og mellemstore gensidige forsikringsselskaber. De gensidige forsikringsselskaber er enten landsdækkende eller afgrænset til et geografisk område eller til et tilhørsforhold til en faggruppe. Her ejer kunderne selskabet, hvilket kan skabe et fællesskab mellem selskab og kunder og i praksis betyde, at du som kunde passer bedre på dine ting, så mange skader kan undgås. Og det kommer alle til gode, fordi både dækning og service bliver bedre, når selskabet kan spare på omkostningerne.
Sådan gør du:
Det handler i bund og grund om at finde det selskab, der matcher de værdier og de behov, som du har. Her må du sætte dig ind i selskabernes værdigrundlag og altså søge viden. Derudover kan du bruge dit netværk privat og på arbejdspladsen for at høre om andres erfaringer og oplevelser.
Tjek også selskabernes placering i EPSI Rating, som årligt laver en undersøgelse af tilfredsheden blandt privatkunder i den danske forsikringsbranche.
Du kan se selskabernes bedømmelse her.
Et forsikringsselskab, der er registreret på en fondsbørs kaldes for et børsnoteret selskab. Forsikringsselskabets aktier kan derfor købes og sælges på børsen, og selskabets formål er at skabe afkast til aktionærerne.
EPSI Rating er et analyseinstitut, der årligt udgiver en uafhængig kundetilfredshedsundersøgelse af den danske forsikringsbranche, basereret på forsikringskunders vurdering og faktiske erfaring.
ID-Sikring er en forsikring, der hjælper dig med at forebygge, opdage og begrænse konsekvenserne og eventuelle økonomiske tab som følge af identitetstyveri. Denne består bl.a. af rådgivning til forebyggelse, opdagelse og begrænsning af identitetstyveri, samt juridisk bistand til afvisning af uberettigede pengekrav og betalingsanmærkninger som følge af identitetstyveri.
Et kundeejet selskab kaldes også et gensidigt forsikringsselskab. Her er der kun én ejer, og det er kunderne. Derfor tilbyder disse selskaber ofte attraktive kundefordele og en personlig assurandør som fast kontaktperson. Overskuddetgår tilbage til kunderne, for eksempel ved Aros Forsikring gennem bedre dækninger og service, idet selskabet ikke skal tjene penge til aktionærer.
I nogle forsikringsselskaber, som for eksempel Aros Forsikring, behandles psykiske skader på lige fod med fysiske skader. Hvis du kommer ud for en ulykke, så er det ikke unormalt at føle sig traumatiseret. Ulykken kan godt sætte sig som en psykisk ballast, som i sidste ende kan slide hårdt på din psyke. Mange tilsidesætter desværre de psykiske skader, hvilket kun gør ondt værre.
Aros Forsikring tilbyder dig derfor kyndig psykologisk krisehjælp i op til 10 timer, som en del af din Aros Ulykkesforsikring. Den kan hjælpe dig videre og sikre, at du får en behandling, der både anerkender og tilser de psykiske, såvel som de fysiske, skader. Det er dog ikke alle selskaber, der tilbyder det. Spørg derfor din faste kontaktperson i dit forsikringsselskab om, hvad de tilbyder.
Et skybrud er defineret ved, at der kommer 15 millimeter nedbør eller mere på 30 minutter eller mindre. Det kan eksempelvis skabe en situation, hvor der kommer så meget vand, at velfungerende afløbsrør ikke kan klare vandmængderne (Kloakkerne kan ikke få normalt afløb).
Med WEB CLEAN-UP får du adgang til forebyggende rådgivning, assistance til fjernelse af uønsket online-materiale og mulighed for at lade os varetage sletteprocessen. Via Aros Indboforsikring får du automatisk WEB CLEAN-UP: